AZMIN MENTERI BESAR TAK GUNA, NAIKKAN CUKAI HARTANAH 400 PERATUS



Kita lihat sajalah punca kenaikan kos sara hidup tinggi di negeri-negeri di bawah parti pakatan pembangkang semuanya berpunca daripada polisi kerajaan negeri yang diperintah oleh pembangkang sejak tahun 2008. Kenaikan kos sara hidup yang dialami terutamanya kepada masyarakat kawasan bandar dan urban sehinggakan mendorong kepada peningkatan harga rumah hartanah dan premis di Selangor dan Pulau Pinang. 

Sekarang ini kita boleh melihat kenaikan ini berlaku secara mendadak antara tahun 2008 sehinggalah tahun 2011 tiga tahun mendadak secara terus menerus. Sebab apa yang berlaku dalam tiga tahun ini, ia sememangnya sejajar dengan kos kenaikan harga rumah dan hartanah dan juga premis-premis perniagaan. 

Contohnya di Selangor pada tahun 2008, Pakatan Harapan ambil alih mereka telah menaikkan cukai-cukai yang melibatkan cukai hartanah. Kita pun tahu Selangor ditawan oleh parti pembangkang Pakatan Harapan yang dipimpin oleh Azmin Ali. Dan kini sampai 400 peratus naik, jadi cukai ini masa zaman BN perintah cukai-cukai hartanah ini tak setinggi itu.

Kesimpulannya sebenarnya kos sara hidup, kos harga rumah ini terus menaik dan terutamanya yang paling besar peningkatannya di Selangor Kenaikan mendadak berlaku di antara tahun 2008 dan 2011 dan pada ketika itu GST belum pun dilaksanakan.

Comments