PPBM AKAN KENAKAN CAJ KE ATAS CALONNYA YANG LOMPAT PARTI! DIKHABARKAN IA BERJUMLAH RM20JUTA


Satu tindakan yang agak menjengkelkan apabila Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) memberi cadangan untuk mengenakan sejumlah pampasan jika calonnya melompat parti setelah menang pilihan raya. Cadangan ini seperti satu urus niaga politik dan jika dijadikan realiti ianya boleh mengundang bahana kepada politik negara.

Terkini, untuk mengatasi masalah lompat parti PPBM akan mengguna pakai kaedah ini untuk mengawal calon-calonnya. Demi memastikan kesetiaan wakil rakyatnya, PPBM akan menyediakan dokumen undang-undang bagi urusan ini. Selain mengangkat sumpah, kontrak juga akan dibuat agar tiada calon melompat parti dengan mengenakan sejumlah pampasan.

Perjanjian ini dilihat dibuat bagi melumpuhkan perkara yang mencatatkan demokrasi berparlimen. Difahamkan peguam penasihat parti tersebut enggan mendedahkan jumlah pampasan yang dikenakan walau ada laporan yang menyebut ia bernilai RM20 juta.

Adakah tindakan seumpama ini adalah langkah yang paling berkesan untuk mengawal calon parti mereka dari lompat parti. Persoalannya sejauh manakah langkah ini dapat mengembalikan sistem demokrasi berparlimen yang sihat! Adakah ini jalan penyelesaian terbaik untuk mengawal calon mereka yang akan menang dari lompat parti. Tepuk dada tanya diri!

Comments