JANDA GEDIK RAJA FITNAH NURUL IZZAH PERTAHANKAN PAKATAN HARAPAN PARTI YANG BERMASALAH DAN CARCA MARBA



Janda Gedik Raja Fitnah Nurul Izzah telah membuktikan bahawa dia adalah adik tiri politik Lim Guan Eng mendakwa Pakatan Harapan boleh melakukan tugas dan tanggungjawab dengan lebih baik daripada parti yang memerintah sekarang ini tidak lain tidak bukan Kerajaan Barisan Nasional di dalam menyediakan perkhidmatan dan bantuan kepada rakyat jelata.

Kononnya Janda Gedik ini mendakwa Pakatan Harapan mampu melaksanakan projek pengangkutan awam MRT dengan rangkaian yang jauh lebih luas dengan kos yang jauh lebih rendah. Apa yang ingin disampaikan oleh Janda Gedik ini hanyalah bagi menunjukkan bahawa penilaian prestasi Pakatan Harapan adalah yang terbaik. Tetapi jauh daripada itu, Pakatan Harapan kini menghadapi defisit kepercayaan dengan ahli dan penyokongnya yang meragukan memandangkan sekarang ini Pakatan Harapan berhadapan dengan masalah parti dan ahli-ahli dalam Pakatan Harapan sendiri berada dalam keadaan huru hara dan kucar kacir.

Apa yang pelik begitu bodohnya Janda Gedik ini sehingga sanggup mempertahankan Pakatan Harapan sedangkan Pakatan Harapan berada di tengah-tengah kontroversi yang berkait di sekitar projek-projek yang dikendalikan oleh Pakatan Harapan. Ada hati Pakatan Harapan mahu menjalankan projek-projek berkapasiti mega sedangkan pada hakikatnya pentadbiran Pakatan Harapan Pulau Pinang sendiri tidak mampu membayar hutang malahan membayar yuran perundingan yang berlebihan berjumlah RM 220 juta untuk projek Terowong bawah laut negeri itu kepada sebuah Syarikat Khas (Special Purpose Vehicle- SPV) hanya untuk mendapatkan beberapa laporan berkaitan dengan projek berkenaan.

Projek mega, yang melibatkan pembinaan terowong 7.2 km, merupakan sebahagian daripada Projek Jalan Raya dan Terowong Pulau Pinang yang dilaksanakan oleh pentadbiran negeri itu dengan kontraktor utama Pakatan Harapan, Consortium Zenith-BUCG Sdn Bhd. Guan Eng, yang mengetuai Pentadbiran Pakatan Harapan Penang, melanggar garis panduan perolehan yang dia sepatutnya ikuti apabila didalam proses yang selubungi dengan misteri memberikan projek itu kepada syarikat Syarikat Khas (Special Purpose Vehicle- SPV) yang bermodal kecil.

Bagaimanapun, pemeriksaan kami menunjukkan bahawa syarikat SPV tersebut hanya ditubuhkan pada 5 Julai 2012 iaitu sembilan bulan sebelum mereka dianugerahkan projek itu. Pada masa kontrak itu diluluskan pada Mac 2013 dan juga semasa menandatangani kontrak tersebut, syarikat SPV itu hanya mempunyai modal berbayar sebanyak RM100,000 sahaja.

Lebih membimbangkan ialah pada akhir tahun kewangan Ogos 2013, syarikat SPV hanya mempunyai baki tunai sebanyak RM64,672 dan mempunyai nilai bersih yang negatif bernilai RM7.96 juta. Kenyataan audit keatas SPV juga menunjukkan bahawa juruaudit mereka telah menimbulkan penegasan terhadap perkara yang terdapat ketidakpastian material yang mungkin menimbulkan keraguan besar bahawa syarikat itu boleh dapat terus beroperasi.

Dengan adanya bukti-bukti ini, adakah Janda Gedik Raja Fitnah yakin bahawa Pakatan Harapan lebih baik daripada Kerajaan Barisan Nasional untuk melaksanakan projek-projek mega atas dasar pembaziran minimum sebagaimana yang Nurul Izzah katakan.

Kesimpulannya Janda Gedik Raja Fitnah Nurul Izzah hentikanlah mempertahankan Pakatan Harapan. Pakatan Harapan jelas sekali tidak berguna. Pakatan Harapan kalau bercakap besar boleh tetapi kalau melaksanakan sebarang projek lihat daripada gayanya tidak mampu langsung. Hanya Kerajaan Barisan Nasional sahaja mampu memastikan rakyat jelata menikmati kemajuan dan pembangunan negara serta mendapat kehidupan yang selesa dan lebih terjamin.

Comments