AKTA SPRM TELAH DISAHKAN MAHKAMAH, LIM GUAN ENG & PHANG LI KOON BAKAL KE PENJARA



Guan Eng telah dihadapkan ke mahkamah oleh pihak SPRM ekoran dakwaan melakukan penyelewengan dan salah laku yang melibatkan rasuah berhubung isu pembelian rumah banglow mewah 'Terlajak Murah' yang dibelinya sebelum ini.

Setiausaha Agung DAPigs itu telah didakwa melakukan dua kes rasuah berikutan kontorversi tersebut yang turut melibatkan seorang ahli perniagaan yang jelas mempunyai kepentingan peribadi dalam kontrak Rejim DAPigs Pulau Pinang.

Namun barisan peguam DAP cuba menidakkkan Seksyen 62 Akta SPRM yang digunakan untuk menangkap dan mendakwa di Mahkamah adalah tidak sah.

Namun, pada 14 Disember yang lepas Mahkamah Persekutuan membatalkan keputusan Mahkamah Rayuan yang memutuskan bahawa Seksyen 62 Akta SPRM yang mensyaratkan tertuduh memfailkan pembelaan sebelum perbicaraan, adalah tidak sah.

Panel hakim lima anggota yang diketuai oleh Ketua Hakim Negara Tun Md Raus Sharif sebulat suara memutuskan bahawa peruntukan itu adalah mengikut perlembagaan dan bukannya ultra vires dengan Perlembagaan Persekutuan.

Bila diikut logiknya, Lim Guan Eng dan Phang Li Koon akan terus dibicarakan mengikut prosedur yang telah ditetapkan. Kesilapan dan kekhilafan teknikal dalam prosedur tangkapan dan sebagainya adalah tidak boleh dikaitkan dalam kes mereka pada masa ini.

Mereka berdua akhinya bakal ke penjara dan Pulau Pinang akan mendapat Ketua Menteri baru, manakala DAP kehilangan Setiausaha Agong yang paling buruk dalam sejarah perkhidmatannya.

Comments